
Purjehdussuunnitelmat eivät toteutuneet taaskaan suunnitellulla tavalla. Siirryimme lauantaina seitsemän tunnin purjehduksella Raahesta Kalajoen edustalle Maakallaan. Tarkoituksena oli pysähtyä kalastajasaareen ruokailun ajaksi, ja jatkaa siitä matkaa suoraan Tankariin. Mutta toisin kävi.
Paikallinen kalastaja tuli siirtämään venettään suojaisempaan paikkaan. Hän kertoi, että alueelle on luvattu kovaa tuulta. Jäimme suosiolla Maakallaan.
Valitettavasti Maaka

Kuljeksimme Suomen ainoan autonomisen kalastajayhdyskunnan polkuja. Luimme lehtileikkeestä (Maaseudun Tulevaisuus), että saaren järjestyksestä pitää huolta kerran vuodessa järjestettävä karikokous. Se pidettiin seuraavana päivänä eli sunnuntaina 25.7.
Saarella saavat asua vain kalastajien perilliset. Mökkien koko on rajattu 20 neliöön. Niihin

Karikokouksessa käydään läpi saaren asioita. Kaikilla saarelaisilla on puheoikeus. Sunnuntain kokous pidettiin huonon sään vuoksi kirkossa ja siihen osallstui nelisenkymmentä asukasta.
Karikokouksen ainoaksi puheenaiheeksi nousi kahvilan pito saarella turistiaikaan.
Ei hullumpi ajatus. Jos mökkiläisellä ei ole muutakaan tekemistä, niin aina voi tarjota vieraille kahvia maksua vastaan. Mökkien pihoja kun ei saa laittaa eikä kasvimaata pitää.
Maakallan asukkaat ovat ystävällisiä. Kävimme ostamassa kalakaupasta juuri savustettua lohta, jonka söimme hyvällä ruokahalulla lauantai-iltana. Veneen muona- ja juomavarat ovat niin pienet, että viinit ja ankkurirommivarastot ovat tyhjillään. Perämeren lohen kyytipojaksi kaivoimme ruotsalaista akvavitia.
Saaren kalastajasatamassa oli ankkurissa vanha tuttumme Rasmuusa. Sen syväys on

Kova tuuli jatkui vielä sunnuntaina. Pahimmillaan myrsky mellasti 15 m/s. Tuulen vuoksi yhteysvenekään ei tullut Maakallan laituriin, joten Casperosa sai pysyä sen paikalla. Odottelimme tuulen laantumista iltakuuteen saakka.
Illalla nostimme ankkurin ja lähdimme kohti Tankaria. Matka oli pitkä ja keinuva. Puolet miehistöstä oli edelleen huonovointisena. Kippari joutui pärjäilemään yksin koko kuuden tunnin purjehduksen ajan.
Olimme perillä Tankarissa puolen yön aikaan. Ilta pimeni nopeasti ja Casperosan kulkuvalot piti panna päälle. Tankarin majakka näkyi kauas merelle.
Tankarin suojaisessa satamassa keinuminen loppui. Yöllä ohits

www.tankar.fi
www.visitkokkola.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti