sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Vieraana kotona

Elmo tarkkana Meritullin vierasvenesatamassa.

Alkukesän kylmä ja sateinen sää on pelotellut veneilijöitä, niin myös meitä.
Emme ole suunnitelleet pitkää purjehdusta tälle kesälle. Sen sijaan teemme lyhyitä matkoja lähivesille.
Viikko sitten kävimme päiväpurjehduksella testaamassa uutta autopilottia. Se toimi hyvin. Kippari antaa täydet pisteet.

Wakeboardit vauhdissa Linnansaaressa.

Perjantaina 17.7. lähdimme ex-tempore reissuun Oulun vierasvenesatamaan eli Meritulliin. Sääennuste lupasi pariksi päiväksi kuivaa +20 asteen keliä, joten jonnekin piti päästä.
Vedimme purjeet ylös perjantaina iltapäivällä ja parin tunnin päästä olimme jo Oulun keskustassa.
Meritullin satamassa oli muutama vierasvene. Saksalainen purjevene oli kiinnitetty kyljestä laituriin ja se vei ainakin kolme venepaikkaa.
Vieressämme oli oulunsalolainen moottorivene ja toisella puolen purjevene Ruotsista. Laiturissa oli myös tuttuja Kemistä, Johanna-moottoriveneen väki.
Vierasveneen yöpyminen maksaa sähkön ja huoltotilojen käytön kera 15 euroa. Avainpantin hinta oli nostettu peräti 40 euroon. Syynä jälleen kerran se, etteivät kaikki veneilijät viitsi palauttaa avaimia.

Suppareita näkyvissä!
 Yritimme lähteä illalla keskustaan syömään, mutta mukavuudenhalu vei voiton. Kippari haki pitsat lähimmästä pitseriasta. Ei olisi kyllä kannattanut, Da Marion pitsoista jäi tällä kertaa huono maku. Päätimme äänestää jaloillamme, Da Mario pääsi näistä asiakkaista loppuelämäksi eroon!
Teinitkin saatiin houkuteltua kotoa pyörillä Meritulliin, joten yövyimme veneessä koko perheen voimin.
Yö oli rauhallinen, vaikka illan mittaan Torinrannan ympäristöön kerääntyi melkoisesti ihmisiä. Suurin osa häipyi kuitenkin jonnekin jo ennen puoltayötä.

Lauantaina kävimme pitkällä koiralenkillä Pikisaaren ympäri. Iltapäivällä tutustuimme Kiikelinrannassa SUP-rankingiin, jota melottiin kahden päivän ajan Oulussa.
SUP tarkoittaa siis standuppadling eli seisotaan surflaudan näköisen laudan päälla ja melotaan niin lujaa kuin voimia riittää. Hauskan näköistä touhua.
Kävelimme myös Linnansaareen, jossa vesilautalijoilla on Surfweekend. Wakeboardit lensivät hyppyreissä vallan vauhdikkaasti.

Sijainti: (WGS 84): 65.00,9 N, 25.27,6 E
Merikortti: G 57
Satamanumero: 1914
Väylän syvyys satamaan: 2,3m

Illalla oli kylmä. Elmokin piiloutui huovan alle.